Online kursus - En million har meldt sig til danske universiteters onlinekurser - mandagmorgen - Onlinekursus.dk

Online kursus - En million har meldt sig til danske universiteters onlinekurser - mandagmorgen - Onlinekursus.dk

Over én million studerende fra hele verden har meldt sig til et onlinekursus på et dansk universitet i løbet af de seneste fire år. Københavns Universitet tegner sig for over halvdelen. Store internationale koncerner bruger de såkaldte MOOCs til efter- og videreuddannelse af deres ansatte.

Studerende fra hele verden kan i dag sidde hjemme i sofaen ved deres computer og blive undervist af professorer fra danske universiteter.

Med få klik kan de få adgang til et menukort af gratis undervisningstilbud på højt niveau og dykke ned i Søren Kirkegaards filosofi eller lære nyt om vindenergi. De kan gå på opdagelse i nordisk mad, blive undervist i social entreprenørskab eller fordybe sig i global sundhed.

Hovedparten af de danske universiteter er sprunget på en af de største og mest perspektivrige nyskabelser inden for undervisning de seneste mange år; de tilbyder de populære kurser kaldet MOOC – Massive Open Online Courses – som de seneste fem år har bredt sig med lynets hast.

Ved årsskiftet havde over 58 millioner mennesker verden over tilmeldt sig mindst ét MOOC for at blive undervist af topprofessorer fra selv verdens mest anerkendte universiteter som Harvard, Oxford og Stanford. Over 700 universiteter tilbyder nu disse gratis onlinekurser.

Alt tyder på, at udviklingen bare vil fortsætte de kommende mange år. Store koncerner med over 100.000 ansatte laver partnerskaber med udbyderne af disse kurser, så medarbejderne kan få en efter- og videreuddannelse. Dermed kan de sidde hjemme om aftenen eller i weekenderne for at lære nyt, uden at skulle rive en uge ud af arbejdskalenderen.

Foreløbig har godt én million meldt sig til et kursus på et af de danske universiteter i løbet af de seneste fire år. Københavns Universitet ligger klart i front. Universitetet sprang som et af de første i Skandinavien med på bølgen. Siden 2013 har over 500.000 personer tilmeldt sig et af universitets kurser, og næsten alle er udlændinge.

Til sammenligning har universitet i dag knap 39.000 studerende immatrikuleret. Og antallet af nye MOOC-studerende ventes at stige kraftigt, når universitetet om kort tid i et samarbejde med andre universiteter fra fire kontinenter tager hul på en serie af nye kurser om FN’s 17 verdensmål for nogle af klodens største udfordringer.

Professor Flemming Konradsen fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet er ansvarlig for universitets MOOC-strategi og er en af landets mest vidende om fænomenet. Han vurderer, at MOOCs vil blive en endnu større del af fremtidens universitet.

”Der er ingen tvivl om, at vi set fra både et fagligt og et brandingperspektiv er nået meget længere ud i verden til utroligt billige penge. Vi har høstet nogle fordele af, at vi har kunnet fagliggøre nogle område, hvor vi forsknings- og uddannelsesmæssigt står stærkt,” siger Flemming Konradsen.

Danmarks Tekniske Universitet, DTU, er også for længst hoppet med på MOOC-bølgen. Foreløbig har 245.000 studerende tilmeldt sig et af DTU’s kurser. Også Copenhagen Business School, CBS, satser på MOOCs, og her har foreløbig 200.000 studerende fra hele verden meldt sig til et af de mange kurser. Syddansk Universitet og Aarhus Universitet er også så småt kommet med på bølgen, mens universiteterne i Aalborg og Roskilde foreløbig klapper hesten.

Revolution eller luftkastel

Fageksperter har stået i kø for at lovprise perspektiverne, siden MOOC-bølgen for alvor begyndte at skylle ind over kloden tilbage i 2012.

De mest optimistiske mener, at MOOC er den største revolution af undervisningssystemet i over 100 år. Online-undervisningen kan mindske kløften mellem verdens rigeste og fattigste lande, fremføres det, når millioner af mennesker verden over pludselig kan få adgang til viden fra nogle af verdens førende tænkere og professorer.

Samtidig kan kurserne være med til at sikre den nødvendige arbejdskraft med de rette kompetencer til virksomhederne i vores teknologifokuserede industri 4.0-fremtid. Universiteter kan brande sig og tiltrække både flere traditionelle studerende og forskere, og så kan perspektiverne i MOOC lægge en dæmper på de eksploderende globale udgifter til undervisning.

En af de globale pionerer på området, Sebastian Thrun fra it-platformen Udacity, har ligefrem spået, at der blot vil være 10 universiteter tilbage i verden om 50 år. Et af hans mest hypede kurser i MOOC-epokens begyndelse handlede om kunstig intelligens og havde 160.000 tilmeldte studerende fra 190 lande. Kurset blev oversat af frivillige til 44 forskellige sprog. Ud af de 23.000 personer, der gennemførte hele kurset, fik 248 af de onlinestuderende den maksimale score ved den afsluttende eksamen, hvilket ikke lykkedes for en eneste af de 200 studerende, der fulgte Thruns ’analoge’ undervisning på Stanford University. Den bedste af de studerende på Stanford kom ind på en plads som nummer 411.

Men der er også mange kritikere af MOOC, der ikke deler optimisternes jubelvisioner. De afviser at, MOOC nogensinde kan erstatte den klassiske campus-undervisning, hvor underviseren sidder ansigt til ansigt med de studerende.

Hvem der får ret, kan kun fremtiden vise. Men meget er allerede ændret i løbet af de sidste fem år.

Tag nu bare et eksempel som selskabet Coursera, der på rekordtid er blevet verdens største platform for MOOC-kurser med over 27 millioner kursister. Virksomheden samarbejder med over 150 universiteter fra 29 lande – herunder også Københavns Universitet, DTU og CBS – og har over 2.000 onlinekurser. Coursera fik sin første million brugere hurtigere end Facebook. 3 ud af 4 kursusdeltagere er fra andre lande end USA, og 9 ud af 10 deltagere er over 22 år.

Administrerende direktør i Coursera, Rick Levin, mener, at MOOC ikke har disruptet uddannelsesområdet, som mange ellers har hævdet. Han mener, at MOOC har disruptet arbejdsmarkedet.

For den typiske MOOC-kursist er ikke den unge traditionelle universitetsstuderende. Det er derimod de folk, som har forstået behovet for ’livslang læring’. De er typisk mellem 25 og 45 år, og de tager et MOOC for at fremme deres professionelle karriere. De har nået et stadie i livet, hvor de ikke bare kan hive tid ud af kalenderen til at gå på universitet, men kan klare studierne om aftenen eller i weekenden.

”Universiteterne er vores partnere, ikke vores konkurrenter. Så på den måde er der ikke tale om disruption af de videregående uddannelser. I hvert fald ikke endnu. Den disruption, vi skaber, er på arbejdsmarkedet. Du kan se tonsvis af folk på LinkedIn, som poster deres Coursera-certifikater på deres profil, og det er nu blevet et signal til arbejdsgiverne om, at det vil fortsætte med at vokse, da flere arbejdsgivere begynder at ansætte folk på baggrund af disse kvalifikationer,” forklarede Rick Levin i en CxOTalk før sommerferien.

Københavns Universitet viser vejen

Københavns Universitet er Danmarks førende inden for MOOC, både målt på antallet af deltagere og kurser. Universitetet har foreløbig lanceret 12 forskellige kurser, og 6-7 nye er i støbeskeen – alle sammen via Coursera.

Universitetets menukort over MOOC-kurser består bl.a. af Søren Kierkegaards filosofi, globale sundhedsudfordringer, diabetes, forfatningskampe i den muslimske verden, tiden efter det arabiske forår samt skandinavisk film og tv.

Hver femte kursusdeltager kommer fra USA, men også folk fra lande som Kina, Indien og Brasilien er flittige deltagere på KU’s kurser. Faktisk udgør danske kursusdeltagere kun knap 4 ud af 100 deltagere.

Professor Flemming Konradsen fra Københavns Universitet underviser selv på kurset ’Introduktion til global sundhed’, som har kørt flere gange og efterhånden er nået op på godt 100.000 deltagere samlet.

”Coursera har nogle utrolig dygtige analytikere, som på forskellige måder hele tiden undersøger, hvad København Universitet kan sælge, og hvad vores brand er. De fortæller os, om Niels Bohr stadig er et hit, eller om vi har en helt specifik og særlig underviser, som vi må brande på en MOOC. Vi har indtil nu ikke ladet os påvirke så meget af, hvad de finder frem til i deres analyser. Måske vi kommer til det på sigt. Men vores mål er jo ikke at tjene penge på MOOCs,” siger Flemming Konradsen.

Over en halv million har indtil videre meldt sig til et af universitetets kurser. Men ligesom erfaringerne fra andre universiteter i verden har vist, oplever København også, at kun omkring halvdelen af de tilmeldte kursister reelt bliver aktive. Og kun godt 1 ud af 10 gennemfører hele kurset.

Foreløbig har over 28.000 gennemført et MOOC-kursus på KU, mens kursusvideoerne er blevet set over 4 millioner gange. Og over 4.500 deltagere har valgt at betale typisk 49 dollar – svarende til ca. 310 kr. – for at få et certifikat på at have gennemført kurset, som de kan vise til f.eks. en arbejdsgiver. Heraf får universitetet halvdelen af gebyret, mens Coursera beholder den anden halvdel.

De første kurser kostede typisk 400.000-500.000 kr. at tilrettelægge og gennemføre, men i takt med at teknologien hele tiden bliver bedre, og man har høstet nogle erfaringer, koster det nu ’kun’ typisk 250.000-300.000 kr. at producere et MOOC-kursus, fortæller Flemming Konradsen.

Han har store forventninger til de nye kurser, som er i støbeskeen om FN’s 17 verdensmål, som stats- og regeringsledere fra hele verden blev enige om for snart to år siden. De handler om at løse mange af klodens største udfordringer inden år 2030 som f.eks. at udrydde ekstrem fattigdom og sult på globalt plan, mindske ulighed og bekæmpe klimaforandringer.

Københavns Universitet er gået sammen med 16 andre universiteter fra hele verden for at tilbyde kurser, der skal klæde deltagerne på til at indfri verdensmålene. Hvert kursus er bundet op på en FN-organisation, en stor ngo-organisation eller offentlig myndighed, som sammen med kursusdeltagerne skal arbejde sammen om en konkret opgave.

På et af universitetets MOOC-kurser skal deltagerne f.eks. arbejde sammen med FN’s Befolkningsfond, UNFPA, for at finde løsninger til at reducere omfanget af barnebrude og -brudgomme, omskæringer og fremme brugen af prævention. Andre af Københavns Universitets kurser har fokus på vand, turisme, spredning af global antibiotikaresistens samt luftkvaliteten og dets sundhedsskadelige virkninger.

”Der er stort pres fra…

Læs hele artiklen om “En million har meldt sig til danske universiteters onlinekurser” her: https://www.mm.dk/artikel/en-million-har-meldt-sig-til-danske-universiteters-onlinekurser

Online kursus - Virksomheder efteruddanner i stor stil medarbejdere på onlinekurser - Onlinekursus.dk

Online kursus - Virksomheder efteruddanner i stor stil medarbejdere på onlinekurser - Onlinekursus.dk

Virksomheder efteruddanner i stor stil medarbejdere på onlinekurser

Det skal være slut med at rive kostbare dage ud af arbejdskalenderen for at sidde på skolebænken i en fjern campus langt væk fra bopælen. Nu kan virksomhederne klæde deres ledere og medarbejdere bedre på ved hjælp af skræddersyet digital undervisning.

Et af verdens største og førende erhvervsuniversiteter, INSEAD, er det seneste eksempel på, hvordan den globale onlinebølge breder sig med stadig stigende styrke. INSEAD har oprettet et nyt undervisningstilbud, hvor virksomheder kan undervise ansatte ved hjælp af store tilpassede onlineprogrammer.

Undervisningen er bygget op omkring videooptagelser af skolens underviseres forelæsninger. De enkelte forelæsninger er optaget specielt til hver virksomhed og med et lille publikum fra målgruppen. Desuden er der indlagt forskellige quizzer og digitale diskussionsfora.

INSEAD har i dag campusser i Europa, Asien og Mellemøsten. Men som lederen af INSEAD, dekan Ilian Mihov, udtrykker det:

”Jeg bliver ofte spurgt, hvor INSEADs næste campus vil blive placeret. Jeg er mere og mere overbevist om, at vores næste campus er digital,” siger han.

INSEAD har allerede lavet aftaler med de to store globale mastodonter it-koncernen Microsoft og konsulentvirksomheden Accenture om at uddanne deres ledere og ansatte. Samarbejdet med Microsoft er længst fremme.

Parterne havde deres første møde i april sidste år og underskrev en kontrakt i maj. Forelæsningerne blev optaget på video i juni, redigeret i juli, testet i august og lanceret i oktober. Microsoft lukkede i første omgang for tilmeldingen, da 1.000 ansatte var tilmeldt. Af dem gennemførte 85 pct. kurset. Nu skal tusindvis af andre Microsoft-ansatte gennem et lignende forløb.

Det samme er tilfældet med de ansatte i rådgivningskoncernen Accenture. De første 1.000 ledere skal efter planen på kursus fra juni i år, hvorefter yderligere 2.000 følger trop kort tid efter.

Kæmpe globalt marked

Det nye pædagogiske tilbud fra INSEAD er blot det seneste eksempel på en tendens, der spreder sig hastigt. Markedet for uddannelse af medarbejdere skønnes alene i USA at udgøre op imod 70 milliarder dollars ifølge en analyse fra Deloitte.

Men de førende globale erhvervsuniversiteter – de såkaldte top tiers som Stanford, Harvard og Wharton – skønnes blot at kunne opfylde 5 pct. af virksomhedernes uddannelsesbehov ad traditionel vej, hvor man møder op fysisk. Ved at bruge nye digitale undervisningsplatforme kan de derfor øge adgangen af studerende og sikre sig et større marked.

Andre førende erhvervsuniversiteter og andre universiteter har da også kastet sig over området og bl.a. sikret sig aftaler med forskellige partnere i vækstøkonomierne i Afrika syd for Sahara og i det centrale og sydøstlige Asien.

London Business School har f.eks. landet en kontrakt på 38 millioner dollars om at levere et lederskabsprogram for ledere i Kuwait Petroleum Company. HEC Paris i Frankrig har for nylig lavet aftaler om at undervise ansatte i nogle af Elfenbenskystens statslige departementer og forskellige private virksomheder. Den britiske Henley Business School har lavet en kontrakt om at træne ansatte i det britiske finansråd – Financial Conduct Authority – via et undervisningsprogram baseret på fjernundervisning. Og Duke Corporate Education, der er en del af det amerikanske Duke University, har forskellige kunder i Afrika inden for brancher som banker, teleselskaber og naturressourcer.

Uddanner fremtidens medarbejder

De store kommercielle udbydere af onlinekurser som f.eks. Coursera, Udacity og edX øjner også gode muligheder for at udnytte virksomhedernes behov for at efteruddanne deres ansatte til at kunne tackle nye strategiske udfordringer.

Udacity samarbejder med forskellige store virksomheder som Facebook, Google og verdens største teleselskab AT&T, der gerne vil tiltrække dygtige medarbejdere med de rette kompetencer til konkrete job. AT&T har f.eks. betalt Udacity 3 millioner dollars for at udvikle en række kurser, i håb om at koncernen kan rekruttere nye talenter.

Udacity blev stiftet for godt tre år siden af den tidligere Google-forsker Sebastian Thrun, der bl.a. står bag den førerløse bil og Google-brillen. Virksomheden har foreløbig haft omkring 3 millioner kursister, hvoraf et enkelt kursus om kunstig intelligens alene havde over 150.000 deltagere.

Undervisningsplatformen Coursera går…

Læs hele artiklen om “Virksomheder efteruddanner i stor stil medarbejdere på onlinekurser” her: https://www.mm.dk/artikel/virksomheder-efteruddanner-stor-stil-medarbejdere-onlinekurser

Online kursus - Coursera - Online Courses From Top Universities - Join for Free - Coursera.org

Online kursus er en indlæringsform som flere og flere benytter

Online kursus, som søgeord, giver ved en søgning på Google 2.300.000 millioner søgeresultater – vel at mærke er det en søgning kun lavet efter dansksprogede søgeresultater. Fjerner vi begrænsningen til det danske sprog, så frem kommer der på Google 15.500.000 millioner søgeresultater.

Online kursus bruges af mange personer i Danmark, dog uden at vide reelt set hvor mange online kursister, der egentlig findes i landet. Hvad vi dog ved er, at verdens største udbyder af online kurser har over 25.000.000 brugere. Det er coursera.org som i 2012 blev stiftet af to Stanford Computer Science professorer fra USA. Deres ønske var at dele deres viden og kompetencer med alle på jorden. Professor Daphne Koller og Andrew Ng frigav deres kurser online, så alle kunne tage dem – og på bare få måneder så havde de undervist flere personer med deres online kurser end hvad de kunne have gjort i klasselokalerne igennem et helt liv. Siden da har de bygget denne platform – Coursera.org – hvor alle, uanset hvor de er, kan lære og få anbefalinger fra verdens førende universiteter og uddannelsesudbydere.

Coursera er koblet sammen med 149 partnere i form af universiteter, og de udbyder over 2000 online kurser. Coursera er en del af den relativ nye trend MOOC – Massive Open Online Courses.

Online kursus - Coursera - Online Courses From Top Universities - Join for Free - Coursera.org

 

Online kursus – findes der et som er gratis?

Online kursus er blevet en udbredt indlæringsform i hele verdenen og mange websites udbyder dem helt gratis, og selve fænomenet kaldes MOOCMassive Open Online Courses. I 2012 begyndte MOOC’s at sprede sig fra Canada til USA og resten af verden, hvor de udbydes af forskellige Universiteter som efteruddannelse og videreuddannelse. Et online kursus udbydes gratis som E-læring og flere end 100.000 online kursister kan deltage fra hele verden.

MOOC´s er i princippet E-læring i sin fulde form. Alt sker som samarbejde omkring indlæringen mellem online kursisterne, der samler sig om interessen i de samme emner. Det er udbyderne af online kurserne, der samler alle bidrag og fungerer som omdrejningspunkt. Der stilles ingen krav om gruppearbejde eller faste afleveringer. Det er fuldstændigt frit, hvilket indsatsniveau online kursisterne lægger i det. Et MOOC er gratis og har ingen krav til de studerendes forudsætninger. Alle kan deltage.

 

Online kursus – her er nogle af de største globale kursusudbydere: UDACITY, edX og Canvas Network

UDACITY er stedet hvor folk, der elsker at lære hele livet igennem, kommer for at lære nye kompetencer, som de har brug for til at lande ønskejobbet og bygge det liv som de fortjener.

Online kursus - Free Online Classes Nanodegrees Udacity - udacity.com

UDACITY ønsker at demokratisere uddannelsen ved at tilbyde verdensklasse uddannelsesmuligheder på et højere niveau, der er tilgængelige, fleksible og økonomiske. Næsten alle på planeten med en internetforbindelse og en stærk selvdisciplin til indlæring kan komme til Udacity, hvilket kan resultere i mestring af en række job-færdige kompetencer og efterfølgende givende beskæftigelse.

Link til UDACITY: udacity.com

 

edX er kvalitets uddannelse for alle, alle steder

Online kursus - edX - Online courses - MOOC

Deres mission er at øge tilgængeligheden af uddannelser af høj kvalitet for alle, alle steder. Forbedre undervisning og læring på campus og online. Avanceret undervisning og læring gennem forskning. edX blev stiftet på Harvard University og MIT i 2012. edX er en stor portal for online læring og MOOC udbyder, hvor der tilbydes online kurser af høj kvalitet fra de bedste universiteter og institutioner til alle på denne jord – uanset hvor de befinder sig.

edX har flere end 90 globale partnere, hvoraf, edX med stolthed kan nævne, flere er globale ledende universiteter, nonprofit organisationer, institutioner og medlemmer. EdX universitetet har medlemmer som topper QS World University Rankings®. Toplisten af universiteter kan ses her: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2018

Eleverne kommer fra alle lande i verdenen. Folk med interesse i datalogi, sprog, ingeniørarbejde, psykologi, skrivning, elektronik, biologi og marketing – de vil alle finde et online kursus hos edX.

edX er anderledes end de andre

edX blev stiftet af, og fortsætter med at blive styret af, gymnasier og universiteter. De er den eneste ledende MOOC udbyder som både er nonprofit og open source.

Link til edX: edx.org

 

Canvas Network – Empowering lærere og lærere overalt

Online kursus - Canvas Network Free online courses MOOCs - canvas.net
Canvas Network har følgende mission: at fremme åbenhed og innovation i uddannelsen.

For Canvas Network betyder ‘åbenhed’:

– Gratis adgang og brug af data. Gratis adgang for elever i hele verdenen og med vedvarende adgang til online kursets indhold – selv efter afslutningen af online kurset.
– Gratis indhold. Gratis licenser og deling af indholdet på online kurset i mellem alle – også lærerne.
– Neutral platform. Det er dit online kursus. Dine mål. Din måde at gøre det på. Canvas Network stiller blot denne platform til rådighed for gratis innovation og eksperimentering.

Link til Canvas Network: canvas.net

 

Online kursus – hvilke større kursusudbydere findes der i Danmark?

Blandt nogle af de større kursusudbydere af online kurser i Danmark findes f.eks. Københavns Universitet, Teknologisk Institut og IBA.

Københavns Universitet tilbyder også online kurser

På nogle af disse online kurser findes bl.a. forskere fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet som deler ud af deres viden. Her kan interesserede fra hele verden følge med, og tusindvis har bl.a. lært om global sundhed og diabetesforskning fra fakultetets kursusforløb.

Københavns Universitets Massive Open Online Courses udbydes via Coursera, der er den førende platform for MOOCs. Massive Open Online Courses (MOOCs) er online kurser, der er målrettet et stort antal brugere fra hele verden. Kurserne giver ikke ECTS-point, og deltagelse er gratis. Udover online undervisningsmateriale indeholder kurserne også et forum for debat og erfaringsudveksling mellem brugerne.

Online kursus - University of Copenhagen - Mooc-engagement-2013-2018 - Onlinekursus.dk

Kilde: Københavns Universitet

 

Teknologisk Institut

Online kurser finder du også mange af hos Teknologisk Institut. De tilbyder over 7.000 online kurser inden for mange forskellige områder. Med online kurser gør de det lettere for dig og dine kolleger at deltage på online kurser, lige præcis når det passer jer. I får nemlig adgang til kurserne 24 timer i døgnet. Bemærk, at udbuddet fra Teknologisk Institut indeholder forskellige typer af online kurser – og der kan derfor være forskel på, hvor længe du har adgang til online kurset.

 

IBA

Hos IBA er der er gode muligheder for at vælge forskellige former for fleksibel tilrettelæggelse, så det bliver nemmere at passe uddannelse ind i en travl hverdag. Vælger du en online uddannelse, har du den totale frihed og fleksibilitet. Undervisningen foregår som en kombination af ”live” lektioner på nettet og undervisning via vores digitale læringsplatform.

Bachelor eller master som online uddannelse

Få internationale kompetencer og kom forrest i køen til de eftertragtede stillinger ved at tage en master eller bachelor som deltid via IBA. Bacheloruddannelse og masteruddannelser udbydes i et samarbejde mellem Leeds Beckett University og IBA International Business Academy. Både BA og mastergraderne er internationalt anerkendte uddannelser, som du kan tage på deltid ved siden af jobbet.

IBA tilbyder også akademifag online via SmartLearning.

 

Online kursus – find det næste her på Onlinekursus.dk

Online kursus om bordvaner, online kursus om effektivitet, online kursus om Microsoft Excel – ja, online kurserne her på Onlinekursus.dk spænder meget bredt. Med knap 250 hoved- og underkategorier på Onlinekursus.dk, så har de besøgende rigtig mange valgmuligheder for at finde et nyt online kursus, som kan være berigende og uddannende.

I kategorien “Gratis” finder du gratis online kurser.

Onlinekursus -Vil du skrive Yale på dit CV? - Tag et gratis kursus på nettet - Onlinekursus.dk

Onlinekursus -Vil du skrive Yale på dit CV? - Tag et gratis kursus på nettet - Onlinekursus.dk

Universiteter fra hele verden satser stort på omfattende kurser på nettet, som du kan tage helt gratis.

Om du er studerende, jobsøgende eller bare har lyst til efter- eller videreuddannelse, så står døren til over 100 forskellige universiteter og uddannelsessteder åben.

Mange universiteter investerer nemlig tungt i at lægge omfattende kurser på nettet, som alle kan tage nemt og gratis – de såkaldte MOOCs (Massive Open Online Courses).

Det er kun, hvis du vil have et diplom på, at du har fuldendt kurset, at pungen skal findes frem. Det koster nemlig omkring 20 dollars, hvilket svarer til cirka 130 kr.

Fænomenet er særligt udbredt i USA, men også Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), og Copenhagen Business School (CBS), tilbyder nu kurser på den mest etablerede platform Coursera.org. Siden har over 14 mio. brugere og flere end 1.200 kurser blandt andet fra prestigefyldte universiteter som Brown University og Yale University.

Her kan du få undervisning om næsten hvad som helst inden for den akademiske verden – lige fra romersk arkitektur til strategisk forretningsanalyse.

Der er også kurser, der er mere praktisk orienterede, fx hvordan du programmerer i Java eller bestyrer et hotel.

Københavns Universitet har også foretaget en storstilet satsning på onlinekurserne.

»En stor del af vores deltagere er folk fra arbejdsmarkedet, der vil efter- eller videreuddanne sig. Det er typisk i forbindelse med ønsket om et jobskifte, eller at man får nye udfordringer, hvor man hurtigt vil have viden inden for et nyt felt,« siger Flemming Konradsen, professor i International Miljøsundhed og ansvarlig for Københavns Universitets MOOCs.

Han peger på, at det er en god forretning for virksomhederne, fordi kurserne både er billigere og mere fleksible end normale kurser eller seminarer. Kurserne fra Københavns Universitet kræver omkring tre til fem timer om ugen.

Der er også muligheder for at udvide sit netværk på Coursera.org, fordi deltagerne har mulighed for at diskutere kurserne…

Læs hele artiklen om “Vil du skrive Yale på dit CV? Tag et gratis kursus på nettet” her: https://finans.dk/live/erhverv/ECE7993219/vil-du-skrive-yale-paa-dit-cv-tag-et-gratis-kursus-paa-nettet/

Hvordan finder jeg et onlinekursus?

  • Coursera.org er den største platform med over 1.200 onlinekurser.
  • Der findes også Edx.org, hvor blandt andet Harvard, Berkeley og MIT lægger MOOCs op. Der er dog ikke lige så stort et udvalg.
  • Du kan frit søge på hjemmesiderne og læse mere om, hvad onlinekurserne indebærer.
  • For at kunne tilmelde dig et onlinekursus, skal du først oprette dig som bruger.
Onlinekursus.dk - Anja har taget sin mastergrad online - IBA Erhvervsakademi Kolding - Onlinekursus

Onlinekursus.dk - Anja har taget sin mastergrad online - IBA Erhvervsakademi Kolding - Onlinekursus

Anja Muus har færdiggjort en ”Master of Science in International Business” online, mens hun har passet sit fuldtidsjob samtidig. Med sin nye uddannelse – fik hun også et helt nyt job.

Den 46-årige Anja Muus er uddannet civiløkonom og har en bachelor i international marketing.

Alligevel begyndte hun for to et halvt år siden at drømme om at tage en uddannelse mere. En akademisk uddannelse, som kunne styrke hende og højne niveaet, når hun stod og underviste på handelsgymnasiet i Aabenraa.

Anja Muus undersøgte tilbuddene hos flere universiteter. Men her skulle hun møde op til forelæsninger med jævne mellemrum. Og det var bare så hulens svært at få passet ind i sit eget arbejdsskema.

Det kan praktisk lade sig gøre at tage en onlineuddannelse

Så da hun hørte om muligheden for at tage en ”Master of science” online hos IBA, slog hun til.

– Online uddannelser er indrettet på, at ingen af os skal møde op fysisk. Så det var langt lettere rent praktisk at passe sammen med et fuldtidsjob som underviser, siger Anja Muus, som bor i Tønder.

De seneste to et halvt år har Anja læst, skrevet opgaver, deltaget på webinarer, fået feedback fra sine undervisere, skrevet sammen med sine medstuderende i hele verden og ikke mindst været til eksamen.

Alt sammen fra sin egen stue via computer og webcam.
 

Anjas nye viden og kompetencer har lokket hende over i et helt nyt job. For per 1. august er hun ansat som projektleder med fokus på forretningsudvikling hos Fleggaard Leasing i Padborg.

 

Eksempler på succes med onlineuddannelser fra hele verden

Det tekniske er foregået smertefrit for Anja, og hun har uden problemer fået it-løsningerne til at virke. Derudover ser hun endnu flere fordele ved at læse online:

– Ved at danne netværk med studerende fra hele verden har jeg fået interessante informationer om, hvordan virksomhederne agerer ude i verden. Ret hurtigt lærer man jo hinanden at kende i gruppen, så man får…

Læs hele artiklen om “Anja har taget sin mastergrad online” her: https://www.iba.dk/efteruddannelser/anja-har-taget-sin-mastergrad-online

Onlinekursus.dk - VerdensBedsteNyheder - Analyse Kloden bliver klogere online

Onlinekursus.dk - VerdensBedsteNyheder - Analyse Kloden bliver klogere online

Digital og online uddannelse har bevæget sig fra niche til verdensomspændende succes med gratis kvalitetsprodukter. Potentialet er enormt – ikke mindst for udviklingslandene.

I den danske skoledebat er der ofte fokus på de udfordringer, børn og unges stigende tendens til at have øjnene klistret til en smartphone eller tablet giver i undervisningen. For selv om tablets ofte bliver brugt konstruktivt i undervisningen, betyder de små skærme også distraktioner og koncentrationsbesvær. Men potentialet i digital uddannelse, der bæres frem af øget internet-adgang og billigere smartphones og tablets overalt i verden, overstiger langt disse udfordringer. Især hvis man bor i et udviklingsland.

Fra Harvard til Duolingo

For blot 10-15 år siden var digital og online læring stadig en niche med begrænset omfang og succes. Siden da har udviklingen af software gjort digitale læringsværktøjer både interaktive og underholdende. Online uddannelse er gået ind i en ny fase og i dag udbyder selv et af verdens mest prestigefyldte universiteter, Havard University, en bred vifte af online kurser – nogle af dem gratis. Ifølge universitetet selv ønsker de at gøre viden og læring tilgængeligt for alle, også dem der ikke har mulighed for at få en uddannelse fra Harvard. Mange sproginteresserede kender også Duolingo, der siden lanceringen i 2012 har vundet stor popularitet med sin spil-agtige opbygning, der kombinerer indlæring med leg. I skrivende stund udbyder Duolingo kurser inden for 23 forskellige sprog – med flere under udvikling – og har cirka 150 millioner registrerede brugere verden over. Et andet eksempel på, at digitaliseringen har demokratiseret vores adgang til viden, er den brugerdrevne encyklopædi Wikipedia, der i skrivende stund rummer artikler om knap 5,5 millioner emner i den engelske udgave.

”Til hvem som helst, hvor som helst”

En af pionererne inden for moderne online-uddannelse er Salman Khan, der i øvrigt selv er uddannet på Harvard University. For ti år siden hjalp han en af sine yngre kusiner med skoleopgaverne – og efterhånden som flere og flere af hans kusiner og fætre spurgte ham om hjælp, begyndte Khan at optage små videoer til dem, hvor han forklarede matematiske formler og lignende. Det blev starten på den internationale non-profit uddannelsesorganisation Khan Academy, der blandt andet med støtte fra Gates Foundation tilbyder ”gratis verdensklasse-undervisning til hvem som helst, hvor som helst”. I dag tilbyder Khan Academy online undervisning fra børnehaveklasseniveau og op – i alt fra matematik til kunsthistorie. Også på dansk med støtte fra LøkkeFonden.

Basale færdigheder ikke nok

Hverken Khan Academy eller Harvards online kurser er udviklet med henblik på udviklingslande som sådan. Men deres hastige udbredelse viser et kæmpe potentiale, især når man kigger på mindre velstillede samfund. Den globale analfabetisme er allerede faldet markant i de seneste årtier, og især i Afrika og Sydasien er udviklingen gået stærkt. På det afrikanske kontinent er det ofte under 50 procent af generationerne over 65 år, der kan læse. Men for de unge mellem 15 og 24 år er læsefærdighederne bedre, især i det nordlige og sydlige Afrika, hvor mellem 70 – 100 procent af de unge generationer kan læse og skrive. Det samme høje niveau for unges læsefærdigheder gør sig i dag gældende for alle andre kontinenter i verden, selvom der er store lokale forskelle. Men én ting er at kunne læse og skrive – noget andet er muligheden for at tillære sig specifikke, efterspurgte færdigheder. Ifølge FN kommer 9 ud af 10 børn i dag i grundskole. Det er en vigtig udvikling, men i mange af verdens fattigste lande er udfordringen nu at kunne tilbyde undervisning af tilstrækkelig høj kvalitet.

En software-revolution

Ifølge Jeffrey Sachs, der er professor og ekspert i bæredygtig udvikling fra Columbia University, er lige adgang til kvalitetsuddannelse for alle det vigtigste af de 17 Verdensmål, som FN vedtog i 2015. Og han er ikke alene i den vurdering. Målet er også det mest populære blandt de næsten ti millioner mennesker, der stemte i FN’s online…

Læs hele artiklen om “Analyse: Kloden bliver klogere online” her: https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/analyse-kloden-klogere-online/

Onlinekursus.dk - Flere studerer hjemme foran skærmen - Politikken

Onlinekursus.dk - Flere studerer hjemme foran skærmen - Politikken

Uddannelser udvider deres undervisning på nettet. Fjernundervisning tiltrækker nye typer studerende, men kan ikke erstatte almindelige studier.

Et stigende antal studerende tager deres uddannelse hjemme på sofaen.

Sådan lyder meldingerne efter en rundringning til landets professionshøjskoler, der blandt andet uddanner sygeplejersker, pædagoger og lærere.

Den såkaldte fjernundervisning, som primært foregår over computeren, gør det muligt at løse opgaver, overvære forelæsninger eller lave virtuelt gruppearbejde uden at dukke op på en uddannelsesinstitution.

På Professionshøjskolen UCC er antallet af studerende, der tager en netbaseret pædagoguddannelse, steget fra 19 i 2011 til 44 i 2013. Også på UC Sjællands professionshøjskoler stiger antallet.

I 2004 blev 43 studerende optaget på sygeplejerskeuddannelsens fjernstudie. I år var tallet 85.

UC Sjælland har været professionshøjskolernes frontløber på den netbaserede undervisning, som skolen nu tilbyder på samtlige uddannelser. Vælger den studerende det såkaldte e-lærings-kursus, som det hedder på UC Sjælland, arbejder de primært hjemme foran computeren, og en gang om måneden bliver de indkaldt af uddannelsesstedet, hvor de for eksempel gennemgår dele af pensum sammen med resten af holdet.

Nye målgrupper

Opgørelser fra UC Sjælland viser, at modtagerne af e-lærings-uddannelser adskiller sig fra de studerende, der går på de ordinære uddannelser.

»Vi har fået nogle helt andre målgrupper, efter at vi er begyndt at tilbyde det her. Folk, der er udstationeret med ægtefælle, stewardesser og især ældre, som har en uddannelse og nu er i gang med en uddannelse nummer 2«, siger uddannelsesdirektør Hanne Dorthe Fischer fra UC Sjælland.

En af dem er Simon Krarup fra København. Han er 35 år, har i forvejen en uddannelse som redder, er familiefar til to, har sit eget firma og er desuden i gang med en ordinær sosu-uddannelse.

Vi har fået nogle helt andre målgrupper

Han havde planlagt at tage sygeplejerskeuddannelsen, når han var færdig med sin sosu, men med fjernundervisning kunne han gå i gang med det samme.

»Det havde slet ikke kunnet lade sig gøre at læse til sygeplejerske, som jeg gerne vil, hvis det ikke kunne gøres som fjernstudie«, siger Simon Krarup, der læser uddannelsen på skæve tidspunkter for at få det hele til at gå op.

»Stort set al min læsning og opgaveskrivning foregår efter…

Læs hele artiklen om “Flere studerer hjemme foran skærmen” her: https://politiken.dk/indland/uddannelse/art5477740/Flere-studerer-hjemme-foran-skærmen

Onlinekursus.dk - Find onlinekurser fra hele Danmark - Gør dig attraktiv for arbejdsmarkedet med danske onlinekurser

Onlinekursus.dk - Find onlinekurser fra hele Danmark - Gør dig attraktiv for arbejdsmarkedet med danske onlinekurser

Det er i dag vigtigere end nogensinde før at holde sine kvalifikationer og dermed CV opdateret og relevant for arbejdsmarkedet. Teknologisk set er verden i en rivende udvikling, og der kommer hele tiden nye programmer, teknologier og medier, som man skal forholde sig til og eventuelt mestre.

Vil du have job i dagens Danmark, kan du derfor ikke hvile på laurbærrene og forvente, at den uddannelse du tog for 5 år siden stadig er relevant for arbejdsmarkedet i dag. Du bør i stedet løbende forny dit CV med ny viden og erfaring med diverse programmer og teknologier.

En god måde at holde sig opdateret er ved at tage på kurser, seminarer og workshops, det skriver blandt andet find-a-kasse-priser.dk. De traditionelle kurser med fremmøde 2-3 dage er dog desværre en ret dyr fornøjelse, og det er de færreste private, der har råd til at betale 3-6.000 kroner (ex moms) for et par dages kursus.

Den teknologiske udvikling har heldigvis også være med os på kursus-fronten, og der findes således masser af online alternativer til både de traditionelle kurser og seminarer. Lad os kigge på er par danske eksempler på online kurser, der kan gøre dig og dit CV mere attraktivt for arbejdsmarkedet.

Excel – Et standardprogram i næsten alle virksomheder

Der findes nærmest ikke den virksomhed i dag, som ikke i et eller andet omfang bruger Excel. Kigger du jobannoncerne for kontorjob igennem, vil du også opleve, at ”erfaring med Excel” eller ”kendskab til Excel” ofte er nævnt som en vigtig kvalifikation for at komme i betragtning til et job.

Excel er et program de fleste kender og har prøvet før, men det er de færreste, der ved hvordan man får det fulde udbytte af programmet og dets mange funktioner.

Excel er derfor en oplagt mulighed at dygtiggøre sig i, da det er yderst relevant for dit CV og noget som ikke alle er gode til.

På nettet finder du blandt andet dette kursus om Excel, hvor du kan lære Excel igennem en lang række videolektioner. Kurset indeholder desuden en e-bog, som du kan bruge som opslagsværk, når du engang skal ud og anvende dine nyerhvervede Excel-færdigheder i en jobsituation.

Online markedsføring og SEO – Bliv bedre til online

Flere og flere processer digitaliseres, og der findes efterhånden ikke en virksomhed med respekt for sig selv, som ikke har en hjemmeside eller webshop.

Arbejder du med marketing i en eller anden form, er det derfor vigtigt at holde sig opdateret på, hvordan en virksomhed markedsfører sig på de online medier, altså i søgemaskinerne (SEO) og på de sociale medier.

Der findes en del danske udbydere af online kurser i…

Læs hele artiklen om “Gør dig attraktiv for arbejdsmarkedet med danske onlinekurser” her: https://www.business.dk/company/goer-dig-attraktiv-for-arbejdsmarkedet-med-danske-onlinekurser

Onlinekursus.dk - Rektor: Virtuel indlæring vinder over det lokale universitet

Onlinekursus.dk - Rektor: Virtuel indlæring vinder over det lokale universitet

I fremtiden vil traditionel klasseundervisning blive erstattet af virtuelle læringsrum, hvor studerende kan lære af de bedste fra hele verden.

Hvorfor sidde til en forelæsning om fåreavl eller dna-forskning på et lokalt universitet, hvis den førende forsker sidder i USA og giver fremragende forelæsninger på nettet«, spørger KaosPiloternes rektor, Christer Windeløv-Lidzélius, retorisk.

Svaret får rektoren for den alternative projektlederuddannelse i Aarhus til at spå, at de klassiske auditorier med polstrede stolerækker i fremtiden i nogen grad vil tabe til de sorte skærme. For de studerende vil i fremtiden selv være med til at skabe deres uddannelse. Og så er det ikke så vigtigt, hvilken skole det er, eller hvor i verden den ligger.

»Når vi taler om morgendagens uddannelser, er det nok så interessant at se på fænomenerne inden for uddannelse og læring som på de enkelte uddannelsesinstitutioner. Studerende kommer til at søge dem, som giver mulighed for, at de selv kan være med til at skabe læringen for eksempel via mesterlære eller at skabe et produkt, mens de lærer fra de bedste inden for deres felt«, siger rektoren.

Christer Windeløv-Lidzélius mener, at vi kommer til at se en udvikling inden for især tre områder.

Det første område er åbne online-platforme, hvor man kan få gratis viden på onlinekurser og følge de bedste inden for sit fag.

Også virtual reality-læring vil ifølge Christer Windeløv-Lidzélius vinde frem. Her vil man kunne imødekomme nogle af svaghederne ved at følge onlineundervisning, fordi man i højere grad kan simulere en læringsproces med andre studerende end på de åbne onlineplatforme.

»Med virtual reality kan du skabe en stærkere oplevelse og derved bedre omsætte viden, fordi det rører ved flere sanser. Samtidig bliver viden en oplevelse, man kan genskabe. Den studerende kan sidde hjemme, præcis når det passer en, og føle, at vedkommende er et helt andet sted«, siger han.

Virkelige oplevelser stadig vigtige

Som en reaktion på de to ovenstående virtuelle læringsrum mener Christer Windeløv-Lidzélius, at der vil opstå et behov for nærhed.

For selv om vi via digitale medier er mere opkoblede og videnstunge end nogensinde før, er det, der betyder noget, stadig det, vi oplever sammen off grid:

»De studerende vil samtidig søge steder, hvor de kan dele personlige oplevelser i meningsfulde relationer. Det kan være skoler og uddannelsesinstitutioner, som vægter et fællesskab og en fælles sag, man kan være del af. Og hvor man kan få både oplevelser, netværk og forbindelse til »den virkelige verden« gennem projekter med erhvervslivet for eksempel«.

»Jeg tror også, at vi vil se flere skoler, som giver de studerende mulighed for at iværksætte deres egne drømme og interesser under uddannelsen. Inkubatormiljøer som del af uddannelsen vil…

Læs hele artiklen om “Rektor: Virtuel indlæring vinder over det lokale universitet” her: http://politiken.dk/indland/uddannelse/studieliv/art5623442/Rektor-Virtuel-indl%C3%A6ring-vinder-over-det-lokale-universitet

Onlinekursus.dk - Find onlinekurser fra hele Danmark - Gå på Stanford i underhylere

Onlinekursus.dk - Find onlinekurser fra hele Danmark - Gå på Stanford i underhylere

Millioner af studerende verden over vælger at tage kurser på højt estimerede universiteter online. Danmark er også med.

Det er nemlig blevet moderne for universiteter verden over at udbyde onlinekurser, og det er der millioner af studerende, der benytter sig af.

Og hør lige det bedste: Det er gratis.

Coursera er et internetuddannelsesfirma, der blev grundlagt i 2012 af professorerne Andrew Ng og Daphne Koller fra Stanford University i Californien og begyndte som et samarbejde mellem Stanford og tre andre amerikanske universiteter. Coursera står for cirka 75 procent af markedet, når det gælder onlineuddannelse, og er på kort tid vokset til i april i år at have 108 partnere i hele verden og 7,1 million kursister på 641 udbudte kurser.

De to professorer kom sidste år på Times’ liste over de 100 mest indflydelsesrige personer i verden.

Danmark er også med

I Danmark samarbejder Coursera med Københavns Universitet, Copenhagen Business School og Danmarks Tekniske Universitet (DTU), hvor Hanne Jarmer er uddannelsesleder.

»Vi udbød vores første kursus sidste år, og der var 15.000, der meldte sig til«, siger Jarmer. Kurset hed ’Computational molucular evolution’ og forelæseren Anders Gorm Pedersen, professor på DTU, og han var særligt udvalgt.

»Han er sindssygt god. En af de undervisere, der gør stoffet nemt«, siger Hanne Jarmer, der mener, at ud over at onlinekurserne giver god reklame for DTU, er selve fænomenet med uddannelse online en stor sejr for alverdens studerende. Og der er flere positive konsekvenser.

»Samtidig med at uddannelse af høj kvalitet bliver udbudt gratis på nettet, er det med til at højne kvaliteten på de enkelte uddannelsessteder«, siger hun.

Via Coursera har DTU og alle andre medlemmer adgang til et undervisningssystem, som ifølge Hanne Jarmer har vist sig at virke.

»Det gør, at vi også kan tilrettelægge undervisning for de elever, der rent fysisk går på vores uddannelser, efter nogle af de samme principper, hvilket højner niveauet«, siger hun. Det betyder, at de studerende kan gennemgå forelæsninger på video og spole frem og tilbage, hvor der er noget, de ikke har forstået.

Den eneste forhindring er, at det kræver noget tid, og så kræver det en omstillingsparathed af lærerne, der pludselig skal til at forelæse foran kameraet, mener Hanne Jarmer, som understreger, at onlineforelæsningerne ikke skal erstatte den vigtige face to face-undervisning, hvor underviser og elev mødes i samme lokale.
Næsten som at være der selv

Selvfølgelig er der set med en arbejdsgivers øjne stor forskel på, om man har taget en hel kandidat på Harvard eller et onlinekursus.

Det mener Mette Fjord Sørensen, som er forsknings- og uddannelsespolitisk chef hos Dansk Erhverv. Hun har for nylig været på en konference arrangeret af Uddannelsesministeriet, som netop havde fokus på online-undervisning.

»Men der er kommet langt højere kvalitet i onlinekurserne og onlinelæring i det hele taget. Også på vores egne universiteter«, siger Mette Fjord Sørensen. Derfor mener hun, at et onlinekursus vil have en stor værdi på cv’et.

»Og hvis det er Yale, Princeton eller Harvard, man har taget en eksamen fra, så har det en signalværdi, man ikke kommer uden om«, siger hun.

Tidligere har et af problemerne med onlinekurser været, at man ikke…

Læs hele artiklen om “Gå på Stanford i underhylere” her: http://politiken.dk/indland/uddannelse/studieliv/art5518874/G%C3%A5-p%C3%A5-Stanford-i-underhylere