Nyt online kursus skal gøre kunstig intelligens til det nye elektricitet - Artikel - Onlinekursus.dk

Nyt online kursus skal gøre kunstig intelligens til det nye elektricitet - Artikel - Onlinekursus.dk

Kunstig intelligens kan komme til at ændre vores økonomi, som elektricitet gjorde for 100 år siden, men det kræver, at folk blive specialiseret i kunstig intelligens først, og det skal et nyt online kursus hjælpe med.

Kunstig intelligens kan blive lige så vigtig i forhold til at ændre vores økonomi, som elektricitet gjorde for 100 år siden, men det kræver et nyt arbejdsmarked for folk, der er trænet til at bruge kunstig intelligens. Derfor har Andrew NG, som står bag Google Brain og tidligere leder af Baidu’s kunstig intelligens afdelingen, netop annonceret fem online kurser om kunstig intelligens. Det skriver Fast Company.

Folk der deltager på deep Learning specialiserings kurset, der kan tilgås gennem Coursera, vil blive specialiseret inden for kunstig intelligens på forskellige områder. De får mulighed for at få erfaring, som kan blive brugt i sundhedssystemet, til sprog forståelse og andre ting.

“I dag, hvis du vil lære deep learning, så er der en masser mennesker, der søger online, læser tonsvis af forskningsartikler, læser blogindlæg og ser YouTube-videoer. Jeg beundrer det, men jeg vil gerne lære folk, hvordan man kommer helt ind under huden på kunstig intelligens,” fortæller Ng til Fast Company.

Det er nødvendigt, at der kommer nye eksperter på området, hvis kunstig intelligens skal blive så stor som elektricitet, og de store tech-virksomheder har brug for eksperter, der ved noget på området, mener Ng.

Jeg håber, at vi kan bygge en kunstig intelligens drevet fremtid…

Læs hele artiklen om “Nyt online kursus skal gøre kunstig intelligens til ”det nye elektricitet” her: https://universe.ida.dk/artikel/nyt-online-kursus-skal-goere-kunstig-intelligens-til-det-nye-elektricitet-50711/

Florida-by laver online-kurser for skandinaviske rejsebureauer - Standby.dk - Artikel - Onlinekursus.dk

Florida-by laver online-kurser for skandinaviske rejsebureauer - Standby.dk - Artikel - Onlinekursus.dk

TURISME: Kissimmee i den amerikanske delstat Florida ønsker, at skandinaviske rejsebureauer lærer feriedestinationen bedre at kende, og har derfor lanceret internetbaseret undervisning.

Det spektakulære bynavn Kissimmee, der let kan forenkles til blot ’Kiss Me’ (kys mig, red.), har lavet et næsten ligeså spektakulært tiltag.

Experience Kissimmee har udviklet en sjov og professionel uddannelsesplatform for rejsebureauer i Danmark, Norge, Sverige og Finland i tæt samarbejde med Icelandair. Idéen er, at de forskellige bureauer skal lære Kissimmee og ferieområdets muligheder bedre at kende via et engelsksproget online-kursus.

Alle de skandinaviske rejseaktører, der ønsker at deltage, kan lave en gratis tilmelding på www.kissimmee.experttraining.eu, og så kan man ellers gå i gang med den interaktive træning på alle typer digitale platforme.

Online-kurset indeholder oplysninger om, hvordan man som rejsebureau sælger Kissimmee bedst muligt til potentielle kunder. Kurset indeholder materiale præsenteret med både video, tekst og billeder, og man skal gennem flere øvelsesspørgsmål.

Når alle deltagende rejsebureauer har gennemført træningen, bliver man stillet over for en eksamen for at få udstedt et officielt certifikat.

Spændende turistattraktioner

Det grundlæggende formål med online-kurset er, at skandinaviske rejsebureauer skal uddannes ordentligt i, hvad Kissimmee og det centrale Florida byder på. Kissimmee ligger tæt på flere verdensberømte forlystelsesparker og unik natur, hvor forskellige typer af aktiviteter er muligt.

Byen Kissimmee finder man i nærheden af Kissimmee River i Osceola County i Florida, og det populære turistattraktion og vådområde Everglades National Park ligger ikke langt fra byen. Kissimmee har omkring 50.000 indbyggere og er et yndet rejsemål for familier.

Kissimmee ligger også i umiddelbar nærhed af den store forlystelsespark Walt Disney World, og i storbyen Orlando finder man forlystelsesparkerne Universal Studios og SeaWorld.

Experience Kissimmee er den officielle turistmyndighed i Osceola County, og den har budt på ferieoplevelser i mere end 50 år. Området råder over 50.000 indkvarteringsmuligheder i forskelligt prisleje og mere end 25.000 feriehuse. Der er otte millioner overnattende gæster hvert år.

Kissi… a’hva-for-noget?!

Og hvor stammer det særprægede navn Kissimmee så fra? Navnet blev angiveligt til mellem 1750’erne og 1850’erne, da soldater jagede…

Læs hele artiklen om “Florida-by laver online-kurser for skandinaviske rejsebureauer” her: https://standby.dk/florida-by-laver-online-kurser-skandinaviske-rejsebureauer/

Gymnasie går i gang med fjernundervisning - Sermitsiaq - Artikel - Onlinekursus.dk

Gymnasie går i gang med fjernundervisning - Sermitsiaq - Artikel - Onlinekursus.dk

Allerede til september vil gymnasiet i Sisimiut tilbyde en række gymnasiale supplerings- og enkeltfag som fjernundervisning via computeren – såkaldt e-undervisning.

Gymnasiet i Sisimiut indleder et forsøgsprojekt, hvor det bliver muligt at få undervisning hjemmefra.

Projektet med supplerings- og enkeltfag skulle gerne munde ud i, at man fra næste skoleår, der starter i 2019 kan tilbyde nye studernende en 2-årige studieforberedende gymnasieuddannelse og den almindelige 3-årige gymnasieuddannelse hjemmefra.

De spændende initiativer fremgår af et paragraf 37 svar, som Naalakkersuisoq for Undervisning Vivian Motzfeldt har forfattet til Mikivsuk Thomassen.

Hjælp til dem med særlige behov

– Det at kunne tilbyde gymnasial undervisning som e-undervisning kan også komme til at hjælpe eksempelvis studerende med særlige behov, da undervisningen er kendetegnet ved megen struktur og ikke kræver fysisk samvær på samme måde som ved almindelig undervisning, fremgår det af svaret.

Vivian Motzfeldt oplyser også, at man…

Læs hele artiklen om “Gymnasie går i gang med fjernundervisning” her: http://www.sermitsiaq.ag/gymnasie-gaar-i-gang-fjernundervisning

Onlinekursus - Svinebønder tager godt i mod kursus - Artikel - Maskinbladet - Online kursus

Onlinekursus - Svinebønder tager godt i mod kursus - Artikel - Maskinbladet - Online kursus

Mere end 10.000 personer har nu gennemført det obligatoriske hygiejnekursus.

Tusindvis af staldmedarbejdere, chauffører og andre, der arbejder med levende grise, har gennemført et e-hygiejnekursus, der giver kendskab og redskaber til at undgå spredning af husdyr-MRSA.

Kurset har siden 1. januar været obligatorisk for en stor del af de ejere og ansatte, som håndterer levende grise. Det var forventet, at en samlet målgruppe på ca. 10.000 personer skulle gennemføre kurset i årets 1. kvartal. Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

Vigtigt kursus

Souschef i Fødevarestyrelsen Stig Mellergaard mener, at det er vigtigt for Fødevarestyrelsen at have fokus på, om de ansatte i bl.a. grisestaldene har været gennem kurset, når styrelsen kommer på stikprøvekontrol. Når man har gennemført kurset, skal man printe et kursusbevis, der viser, at kurset er klaret. 7.500 af dem, som har taget kurset, er folk, der arbejder i svinebesætninger. Det er forventet, at 9.300 ansatte i svinebesætninger skal gennemføre kurset. De 9.300 er baseret på en vurdering, så det er et usikkert tal, men der kan være ansatte, som endnu ikke har taget kurset.

– Vi skal være opmærksomme på, om der er styr på papirerne, når vi kommer på besøg. Det er et vigtigt kursus, og vi skal…

Læs hele artiklen om “Svinebønder tager godt i mod kursus” her: http://www.maskinbladet.dk/svinebrug/artikel/svinebonder-tager-godt-i-mod-kursus

Onlinekursus - Vi kunne tjene kassen på at lave kurser om kanariefugle - Artikel - Mandag Morgen

Onlinekursus - Vi kunne tjene kassen på at lave kurser om kanariefugle - Artikel - Mandag Morgen

Universiteter kan tjene millioner af dollar på at tilbyde online-kurser målrettet folks karriereforløb. Jagten på en bæredygtig forretningsmodel er nu indstillet på markedet for efteruddannelse. KU holder den ideologiske fane højt og prioriterer indhold frem for indtægt.

To af verdens førende mastodonter på hver sit område indgik for nylig en aftale med vidtgående perspektiv.

På den ene side af bordet sad repræsentanter for AXA, et af verdens førende forsikringsselskaber med 165.000 ansatte fordelt på 64 lande over hele verden. På den anden side sad repræsentanter for Coursera, der er verdens største platform for de populære MOOCs – Massive Open Online Courses. Virksomheden samarbejder med 150 universiteter over hele verden, herunder flere danske universiteter såsom Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet.

Aftalen mellem AXA og Coursera giver de 165.000 ansatte i forsikringsgiganten mulighed for at få efter- og videreuddannelse via nogle af de mange MOOC-kurser med førende professorer inden for en række forskellige områder såsom ledelse, datalogi og digital markedsføring, så de kan blive bedre klædt på fagligt til fremtidens arbejdsmarked.

”Vores branche gennemgår en hurtig forandring, og at give vores medarbejdere direkte adgang til den bedste akademiske viden vil hjælpe dem og styrke deres færdigheder,” sagde Rino Piazzolla, HR-chef i AXA, ved offentliggørelsen af samarbejdet.

Den nye aftale er bare den seneste, som Coursera har indgået, siden selskabet med 27 millioner studerende i ryggen åbnede for sin nye forretningsstrategi sidste år. Coursera har allerede nu lavet 90 tilsvarende partnerskaber med store koncerner som L’Oreal, PayPal, Bank of New York Mellon, Danone, JP Morgan Chase og Air France-KLM samt offentlige organisationer i lande som USA, Pakistan, Egypten, Malaysia og Singapore.

Det er også et eksempel på, hvordan MOOC-bølgen har skiftet kurs gennem de sidste fem år. Da bølgen skyllede ind over kloden tilbage i 2012, var der meget fokus på, at kurserne var gratis. Nu skulle undervisningen demokratiseres. Nu kunne en landmand fra Senegal, en læge fra Sydkorea eller en lærer fra Syddjurs pludselig blive undervist kvit og frit af nogle af verdens førende professorer fra verdens mest anerkendte universiteter.

Men jagten på en bæredygtig forretningsmodel har betydet, at fokus for platforme som Coursera er skiftet til beskæftigelse, efteruddannelse og jobfremmende kurser. Det gratis indhold på kurserne bliver gradvist mindre og mindre. Nu handler det mere om at klæde medarbejdere fagligt bedre på og styrke deres professionelle kompetencer, så de står stærkere rustet til fremtidens teknologiske arbejdsmarked. Omkring 40 pct. af de nye MOOC-kurser, der blev udbudt sidste år, er inden for områder som forretningsførelse og teknologi.

Nogle af verdens største platforme for MOOC, såsom Coursera, Udacity, FutureLearn og edX, med tilsammen omkring 50 millioner studerende i ryggen har på hver sin måde skruet op for indtjeningen.

Forretningsmodel i støbeskeen

Verdens største platform for MOOC, Coursera, har taget forskellige skridt for at øge indtjeningen. Selv om undervisningen er gratis på de kurser, som udbydes via Coursera, kan kursisterne betale typisk 49 dollar (ca. 310 kr.) for at få et certifikat som bevis på, at de har gennemført et kursus. Halvdelen af pengene går tilbage til det pågældende universitet, der har stået for selve undervisningen.

Så når over 4.500 kursusdeltagere fra Københavns Universitet har betalt et gebyr for at få et kursusbevis, får universitetet kun lov til at beholde halvdelen af beløbet.

Coursera har også lanceret en abonnementsordning. I stedet for at betale for hvert enkelt kursus kan folk nu betale et fast beløb på mellem 39 og 89 dollar om måneden, hvilket giver adgang til en pakke af kurser inden for ét af de ca. 180 specialer.

Coursera har også åbnet for at tage en kandidatgrad online. Folk kan f.eks. tage en MBA på det amerikanske University of Illinois til 22.000 dollar – knap 140.000 kr. – eller en kandidatgrad i ’Innovation og entreprenørskab’ på HEC Paris til 20.000 dollar. Og det er kun begyndelsen. Coursera har et mål om at lancere 15-20 kandidatprogrammer inden udgangen af 2019.

Verdens næststørste platform – edX – med 11 millioner kursister går samme vej. EdX annoncerede i begyndelsen af i år sin første kandidatgrad i samarbejde med Georgia Tech til en pris på i omegnen af 10.000 dollar. Som udgangspunkt er platformens op imod 1.500 kurser gratis, herunder også de mange kurser i det såkaldte MicroMaster-program. Dog skal kursisterne betale for at få et certifikat.

EdX blev grundlagt i 2012 i et partnerskab mellem Harvard University og Massachusetts Institute of Technology, der til sammen kastede 60 millioner dollar ind i projektet. Siden er der kommet flere millioner dollar til. Adm. direktør for edX, Anant Agarwal, forventer, at selskabet er økonomisk bæredygtigt i 2020.

De andre store platforme følger i samme spor. Den britiske MOOC-udbyder FutureLearn med seks millioner kursister har i samarbejde med Deakin University fra Melbourne i Australien lanceret de første fulde syv kandidatgrader i MOOC-format. De handler bl.a. om cybersikkerhed og ledelse og koster typisk op til 24.000 britiske pund – ca. 194.000 kr.

FutureLearn har også lanceret en ny prispolitik, så f.eks. kursister skal betale 30 til 90 dollar for at få ubegrænset adgang til kursusindholdet.

Verdens femtestørste platform, Udacity, går sine egne veje. Den samarbejder tæt med forskellige store virksomheder som Facebook, Google og verdens største teleselskab AT&T, der gerne vil tiltrække dygtige medarbejdere med de rette kompetencer til konkrete job. AT&T har f.eks. betalt Udacity 3 millioner dollar for at udvikle en række kurser, i håb om at koncernen kan rekruttere nye talenter.

Udacity har et særligt jobprogram, der kan minde om en slags praktikplads. Det fungerer på den måde, at arbejdsgiveren fortæller, hvilke kompetencer man har brug for, hvorefter Udacity så foreslår en kandidat eller to. Kandidaten arbejder så på prøve i typisk tre måneder i virksomheden, og i den periode tager Udacity et gebyr på 10-20 pct. af lønnen.

Udacity har også oprettet en stribe jobmålrettede kurser – kaldet Nanodegrees – inden for områder som webudvikling, dataanalyse, Android-programmering, kunstig intelligens og selvkørende biler. Disse kurser koster typisk…

Læs hele artiklen om “Vi kunne tjene kassen på at lave kurser om kanariefugle” her: https://www.mm.dk/artikel/vi-kunne-tjene-kassen-paa-at-lave-kurser-om-kanariefugle

Online kursus - En million har meldt sig til danske universiteters onlinekurser - mandagmorgen - Onlinekursus.dk

Online kursus - En million har meldt sig til danske universiteters onlinekurser - mandagmorgen - Onlinekursus.dk

Over én million studerende fra hele verden har meldt sig til et onlinekursus på et dansk universitet i løbet af de seneste fire år. Københavns Universitet tegner sig for over halvdelen. Store internationale koncerner bruger de såkaldte MOOCs til efter- og videreuddannelse af deres ansatte.

Studerende fra hele verden kan i dag sidde hjemme i sofaen ved deres computer og blive undervist af professorer fra danske universiteter.

Med få klik kan de få adgang til et menukort af gratis undervisningstilbud på højt niveau og dykke ned i Søren Kirkegaards filosofi eller lære nyt om vindenergi. De kan gå på opdagelse i nordisk mad, blive undervist i social entreprenørskab eller fordybe sig i global sundhed.

Hovedparten af de danske universiteter er sprunget på en af de største og mest perspektivrige nyskabelser inden for undervisning de seneste mange år; de tilbyder de populære kurser kaldet MOOC – Massive Open Online Courses – som de seneste fem år har bredt sig med lynets hast.

Ved årsskiftet havde over 58 millioner mennesker verden over tilmeldt sig mindst ét MOOC for at blive undervist af topprofessorer fra selv verdens mest anerkendte universiteter som Harvard, Oxford og Stanford. Over 700 universiteter tilbyder nu disse gratis onlinekurser.

Alt tyder på, at udviklingen bare vil fortsætte de kommende mange år. Store koncerner med over 100.000 ansatte laver partnerskaber med udbyderne af disse kurser, så medarbejderne kan få en efter- og videreuddannelse. Dermed kan de sidde hjemme om aftenen eller i weekenderne for at lære nyt, uden at skulle rive en uge ud af arbejdskalenderen.

Foreløbig har godt én million meldt sig til et kursus på et af de danske universiteter i løbet af de seneste fire år. Københavns Universitet ligger klart i front. Universitetet sprang som et af de første i Skandinavien med på bølgen. Siden 2013 har over 500.000 personer tilmeldt sig et af universitets kurser, og næsten alle er udlændinge.

Til sammenligning har universitet i dag knap 39.000 studerende immatrikuleret. Og antallet af nye MOOC-studerende ventes at stige kraftigt, når universitetet om kort tid i et samarbejde med andre universiteter fra fire kontinenter tager hul på en serie af nye kurser om FN’s 17 verdensmål for nogle af klodens største udfordringer.

Professor Flemming Konradsen fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet er ansvarlig for universitets MOOC-strategi og er en af landets mest vidende om fænomenet. Han vurderer, at MOOCs vil blive en endnu større del af fremtidens universitet.

”Der er ingen tvivl om, at vi set fra både et fagligt og et brandingperspektiv er nået meget længere ud i verden til utroligt billige penge. Vi har høstet nogle fordele af, at vi har kunnet fagliggøre nogle område, hvor vi forsknings- og uddannelsesmæssigt står stærkt,” siger Flemming Konradsen.

Danmarks Tekniske Universitet, DTU, er også for længst hoppet med på MOOC-bølgen. Foreløbig har 245.000 studerende tilmeldt sig et af DTU’s kurser. Også Copenhagen Business School, CBS, satser på MOOCs, og her har foreløbig 200.000 studerende fra hele verden meldt sig til et af de mange kurser. Syddansk Universitet og Aarhus Universitet er også så småt kommet med på bølgen, mens universiteterne i Aalborg og Roskilde foreløbig klapper hesten.

Revolution eller luftkastel

Fageksperter har stået i kø for at lovprise perspektiverne, siden MOOC-bølgen for alvor begyndte at skylle ind over kloden tilbage i 2012.

De mest optimistiske mener, at MOOC er den største revolution af undervisningssystemet i over 100 år. Online-undervisningen kan mindske kløften mellem verdens rigeste og fattigste lande, fremføres det, når millioner af mennesker verden over pludselig kan få adgang til viden fra nogle af verdens førende tænkere og professorer.

Samtidig kan kurserne være med til at sikre den nødvendige arbejdskraft med de rette kompetencer til virksomhederne i vores teknologifokuserede industri 4.0-fremtid. Universiteter kan brande sig og tiltrække både flere traditionelle studerende og forskere, og så kan perspektiverne i MOOC lægge en dæmper på de eksploderende globale udgifter til undervisning.

En af de globale pionerer på området, Sebastian Thrun fra it-platformen Udacity, har ligefrem spået, at der blot vil være 10 universiteter tilbage i verden om 50 år. Et af hans mest hypede kurser i MOOC-epokens begyndelse handlede om kunstig intelligens og havde 160.000 tilmeldte studerende fra 190 lande. Kurset blev oversat af frivillige til 44 forskellige sprog. Ud af de 23.000 personer, der gennemførte hele kurset, fik 248 af de onlinestuderende den maksimale score ved den afsluttende eksamen, hvilket ikke lykkedes for en eneste af de 200 studerende, der fulgte Thruns ’analoge’ undervisning på Stanford University. Den bedste af de studerende på Stanford kom ind på en plads som nummer 411.

Men der er også mange kritikere af MOOC, der ikke deler optimisternes jubelvisioner. De afviser at, MOOC nogensinde kan erstatte den klassiske campus-undervisning, hvor underviseren sidder ansigt til ansigt med de studerende.

Hvem der får ret, kan kun fremtiden vise. Men meget er allerede ændret i løbet af de sidste fem år.

Tag nu bare et eksempel som selskabet Coursera, der på rekordtid er blevet verdens største platform for MOOC-kurser med over 27 millioner kursister. Virksomheden samarbejder med over 150 universiteter fra 29 lande – herunder også Københavns Universitet, DTU og CBS – og har over 2.000 onlinekurser. Coursera fik sin første million brugere hurtigere end Facebook. 3 ud af 4 kursusdeltagere er fra andre lande end USA, og 9 ud af 10 deltagere er over 22 år.

Administrerende direktør i Coursera, Rick Levin, mener, at MOOC ikke har disruptet uddannelsesområdet, som mange ellers har hævdet. Han mener, at MOOC har disruptet arbejdsmarkedet.

For den typiske MOOC-kursist er ikke den unge traditionelle universitetsstuderende. Det er derimod de folk, som har forstået behovet for ’livslang læring’. De er typisk mellem 25 og 45 år, og de tager et MOOC for at fremme deres professionelle karriere. De har nået et stadie i livet, hvor de ikke bare kan hive tid ud af kalenderen til at gå på universitet, men kan klare studierne om aftenen eller i weekenden.

”Universiteterne er vores partnere, ikke vores konkurrenter. Så på den måde er der ikke tale om disruption af de videregående uddannelser. I hvert fald ikke endnu. Den disruption, vi skaber, er på arbejdsmarkedet. Du kan se tonsvis af folk på LinkedIn, som poster deres Coursera-certifikater på deres profil, og det er nu blevet et signal til arbejdsgiverne om, at det vil fortsætte med at vokse, da flere arbejdsgivere begynder at ansætte folk på baggrund af disse kvalifikationer,” forklarede Rick Levin i en CxOTalk før sommerferien.

Københavns Universitet viser vejen

Københavns Universitet er Danmarks førende inden for MOOC, både målt på antallet af deltagere og kurser. Universitetet har foreløbig lanceret 12 forskellige kurser, og 6-7 nye er i støbeskeen – alle sammen via Coursera.

Universitetets menukort over MOOC-kurser består bl.a. af Søren Kierkegaards filosofi, globale sundhedsudfordringer, diabetes, forfatningskampe i den muslimske verden, tiden efter det arabiske forår samt skandinavisk film og tv.

Hver femte kursusdeltager kommer fra USA, men også folk fra lande som Kina, Indien og Brasilien er flittige deltagere på KU’s kurser. Faktisk udgør danske kursusdeltagere kun knap 4 ud af 100 deltagere.

Professor Flemming Konradsen fra Københavns Universitet underviser selv på kurset ’Introduktion til global sundhed’, som har kørt flere gange og efterhånden er nået op på godt 100.000 deltagere samlet.

”Coursera har nogle utrolig dygtige analytikere, som på forskellige måder hele tiden undersøger, hvad København Universitet kan sælge, og hvad vores brand er. De fortæller os, om Niels Bohr stadig er et hit, eller om vi har en helt specifik og særlig underviser, som vi må brande på en MOOC. Vi har indtil nu ikke ladet os påvirke så meget af, hvad de finder frem til i deres analyser. Måske vi kommer til det på sigt. Men vores mål er jo ikke at tjene penge på MOOCs,” siger Flemming Konradsen.

Over en halv million har indtil videre meldt sig til et af universitetets kurser. Men ligesom erfaringerne fra andre universiteter i verden har vist, oplever København også, at kun omkring halvdelen af de tilmeldte kursister reelt bliver aktive. Og kun godt 1 ud af 10 gennemfører hele kurset.

Foreløbig har over 28.000 gennemført et MOOC-kursus på KU, mens kursusvideoerne er blevet set over 4 millioner gange. Og over 4.500 deltagere har valgt at betale typisk 49 dollar – svarende til ca. 310 kr. – for at få et certifikat på at have gennemført kurset, som de kan vise til f.eks. en arbejdsgiver. Heraf får universitetet halvdelen af gebyret, mens Coursera beholder den anden halvdel.

De første kurser kostede typisk 400.000-500.000 kr. at tilrettelægge og gennemføre, men i takt med at teknologien hele tiden bliver bedre, og man har høstet nogle erfaringer, koster det nu ’kun’ typisk 250.000-300.000 kr. at producere et MOOC-kursus, fortæller Flemming Konradsen.

Han har store forventninger til de nye kurser, som er i støbeskeen om FN’s 17 verdensmål, som stats- og regeringsledere fra hele verden blev enige om for snart to år siden. De handler om at løse mange af klodens største udfordringer inden år 2030 som f.eks. at udrydde ekstrem fattigdom og sult på globalt plan, mindske ulighed og bekæmpe klimaforandringer.

Københavns Universitet er gået sammen med 16 andre universiteter fra hele verden for at tilbyde kurser, der skal klæde deltagerne på til at indfri verdensmålene. Hvert kursus er bundet op på en FN-organisation, en stor ngo-organisation eller offentlig myndighed, som sammen med kursusdeltagerne skal arbejde sammen om en konkret opgave.

På et af universitetets MOOC-kurser skal deltagerne f.eks. arbejde sammen med FN’s Befolkningsfond, UNFPA, for at finde løsninger til at reducere omfanget af barnebrude og -brudgomme, omskæringer og fremme brugen af prævention. Andre af Københavns Universitets kurser har fokus på vand, turisme, spredning af global antibiotikaresistens samt luftkvaliteten og dets sundhedsskadelige virkninger.

”Der er stort pres fra…

Læs hele artiklen om “En million har meldt sig til danske universiteters onlinekurser” her: https://www.mm.dk/artikel/en-million-har-meldt-sig-til-danske-universiteters-onlinekurser

Online kursus - Virksomheder efteruddanner i stor stil medarbejdere på onlinekurser - Onlinekursus.dk

Online kursus - Virksomheder efteruddanner i stor stil medarbejdere på onlinekurser - Onlinekursus.dk

Virksomheder efteruddanner i stor stil medarbejdere på onlinekurser

Det skal være slut med at rive kostbare dage ud af arbejdskalenderen for at sidde på skolebænken i en fjern campus langt væk fra bopælen. Nu kan virksomhederne klæde deres ledere og medarbejdere bedre på ved hjælp af skræddersyet digital undervisning.

Et af verdens største og førende erhvervsuniversiteter, INSEAD, er det seneste eksempel på, hvordan den globale onlinebølge breder sig med stadig stigende styrke. INSEAD har oprettet et nyt undervisningstilbud, hvor virksomheder kan undervise ansatte ved hjælp af store tilpassede onlineprogrammer.

Undervisningen er bygget op omkring videooptagelser af skolens underviseres forelæsninger. De enkelte forelæsninger er optaget specielt til hver virksomhed og med et lille publikum fra målgruppen. Desuden er der indlagt forskellige quizzer og digitale diskussionsfora.

INSEAD har i dag campusser i Europa, Asien og Mellemøsten. Men som lederen af INSEAD, dekan Ilian Mihov, udtrykker det:

”Jeg bliver ofte spurgt, hvor INSEADs næste campus vil blive placeret. Jeg er mere og mere overbevist om, at vores næste campus er digital,” siger han.

INSEAD har allerede lavet aftaler med de to store globale mastodonter it-koncernen Microsoft og konsulentvirksomheden Accenture om at uddanne deres ledere og ansatte. Samarbejdet med Microsoft er længst fremme.

Parterne havde deres første møde i april sidste år og underskrev en kontrakt i maj. Forelæsningerne blev optaget på video i juni, redigeret i juli, testet i august og lanceret i oktober. Microsoft lukkede i første omgang for tilmeldingen, da 1.000 ansatte var tilmeldt. Af dem gennemførte 85 pct. kurset. Nu skal tusindvis af andre Microsoft-ansatte gennem et lignende forløb.

Det samme er tilfældet med de ansatte i rådgivningskoncernen Accenture. De første 1.000 ledere skal efter planen på kursus fra juni i år, hvorefter yderligere 2.000 følger trop kort tid efter.

Kæmpe globalt marked

Det nye pædagogiske tilbud fra INSEAD er blot det seneste eksempel på en tendens, der spreder sig hastigt. Markedet for uddannelse af medarbejdere skønnes alene i USA at udgøre op imod 70 milliarder dollars ifølge en analyse fra Deloitte.

Men de førende globale erhvervsuniversiteter – de såkaldte top tiers som Stanford, Harvard og Wharton – skønnes blot at kunne opfylde 5 pct. af virksomhedernes uddannelsesbehov ad traditionel vej, hvor man møder op fysisk. Ved at bruge nye digitale undervisningsplatforme kan de derfor øge adgangen af studerende og sikre sig et større marked.

Andre førende erhvervsuniversiteter og andre universiteter har da også kastet sig over området og bl.a. sikret sig aftaler med forskellige partnere i vækstøkonomierne i Afrika syd for Sahara og i det centrale og sydøstlige Asien.

London Business School har f.eks. landet en kontrakt på 38 millioner dollars om at levere et lederskabsprogram for ledere i Kuwait Petroleum Company. HEC Paris i Frankrig har for nylig lavet aftaler om at undervise ansatte i nogle af Elfenbenskystens statslige departementer og forskellige private virksomheder. Den britiske Henley Business School har lavet en kontrakt om at træne ansatte i det britiske finansråd – Financial Conduct Authority – via et undervisningsprogram baseret på fjernundervisning. Og Duke Corporate Education, der er en del af det amerikanske Duke University, har forskellige kunder i Afrika inden for brancher som banker, teleselskaber og naturressourcer.

Uddanner fremtidens medarbejder

De store kommercielle udbydere af onlinekurser som f.eks. Coursera, Udacity og edX øjner også gode muligheder for at udnytte virksomhedernes behov for at efteruddanne deres ansatte til at kunne tackle nye strategiske udfordringer.

Udacity samarbejder med forskellige store virksomheder som Facebook, Google og verdens største teleselskab AT&T, der gerne vil tiltrække dygtige medarbejdere med de rette kompetencer til konkrete job. AT&T har f.eks. betalt Udacity 3 millioner dollars for at udvikle en række kurser, i håb om at koncernen kan rekruttere nye talenter.

Udacity blev stiftet for godt tre år siden af den tidligere Google-forsker Sebastian Thrun, der bl.a. står bag den førerløse bil og Google-brillen. Virksomheden har foreløbig haft omkring 3 millioner kursister, hvoraf et enkelt kursus om kunstig intelligens alene havde over 150.000 deltagere.

Undervisningsplatformen Coursera går…

Læs hele artiklen om “Virksomheder efteruddanner i stor stil medarbejdere på onlinekurser” her: https://www.mm.dk/artikel/virksomheder-efteruddanner-stor-stil-medarbejdere-onlinekurser

Online kursus - Coursera - Online Courses From Top Universities - Join for Free - Coursera.org

Online kursus er en indlæringsform som flere og flere benytter

Online kursus, som søgeord, giver ved en søgning på Google 2.300.000 millioner søgeresultater – vel at mærke er det en søgning kun lavet efter dansksprogede søgeresultater. Fjerner vi begrænsningen til det danske sprog, så frem kommer der på Google 15.500.000 millioner søgeresultater.

Online kursus bruges af mange personer i Danmark, dog uden at vide reelt set hvor mange online kursister, der egentlig findes i landet. Hvad vi dog ved er, at verdens største udbyder af online kurser har over 25.000.000 brugere. Det er coursera.org som i 2012 blev stiftet af to Stanford Computer Science professorer fra USA. Deres ønske var at dele deres viden og kompetencer med alle på jorden. Professor Daphne Koller og Andrew Ng frigav deres kurser online, så alle kunne tage dem – og på bare få måneder så havde de undervist flere personer med deres online kurser end hvad de kunne have gjort i klasselokalerne igennem et helt liv. Siden da har de bygget denne platform – Coursera.org – hvor alle, uanset hvor de er, kan lære og få anbefalinger fra verdens førende universiteter og uddannelsesudbydere.

Coursera er koblet sammen med 149 partnere i form af universiteter, og de udbyder over 2000 online kurser. Coursera er en del af den relativ nye trend MOOC – Massive Open Online Courses.

Online kursus - Coursera - Online Courses From Top Universities - Join for Free - Coursera.org

 

Online kursus – findes der et som er gratis?

Online kursus er blevet en udbredt indlæringsform i hele verdenen og mange websites udbyder dem helt gratis, og selve fænomenet kaldes MOOCMassive Open Online Courses. I 2012 begyndte MOOC’s at sprede sig fra Canada til USA og resten af verden, hvor de udbydes af forskellige Universiteter som efteruddannelse og videreuddannelse. Et online kursus udbydes gratis som E-læring og flere end 100.000 online kursister kan deltage fra hele verden.

MOOC´s er i princippet E-læring i sin fulde form. Alt sker som samarbejde omkring indlæringen mellem online kursisterne, der samler sig om interessen i de samme emner. Det er udbyderne af online kurserne, der samler alle bidrag og fungerer som omdrejningspunkt. Der stilles ingen krav om gruppearbejde eller faste afleveringer. Det er fuldstændigt frit, hvilket indsatsniveau online kursisterne lægger i det. Et MOOC er gratis og har ingen krav til de studerendes forudsætninger. Alle kan deltage.

 

Online kursus – her er nogle af de største globale kursusudbydere: UDACITY, edX og Canvas Network

UDACITY er stedet hvor folk, der elsker at lære hele livet igennem, kommer for at lære nye kompetencer, som de har brug for til at lande ønskejobbet og bygge det liv som de fortjener.

Online kursus - Free Online Classes Nanodegrees Udacity - udacity.com

UDACITY ønsker at demokratisere uddannelsen ved at tilbyde verdensklasse uddannelsesmuligheder på et højere niveau, der er tilgængelige, fleksible og økonomiske. Næsten alle på planeten med en internetforbindelse og en stærk selvdisciplin til indlæring kan komme til Udacity, hvilket kan resultere i mestring af en række job-færdige kompetencer og efterfølgende givende beskæftigelse.

Link til UDACITY: udacity.com

 

edX er kvalitets uddannelse for alle, alle steder

Online kursus - edX - Online courses - MOOC

Deres mission er at øge tilgængeligheden af uddannelser af høj kvalitet for alle, alle steder. Forbedre undervisning og læring på campus og online. Avanceret undervisning og læring gennem forskning. edX blev stiftet på Harvard University og MIT i 2012. edX er en stor portal for online læring og MOOC udbyder, hvor der tilbydes online kurser af høj kvalitet fra de bedste universiteter og institutioner til alle på denne jord – uanset hvor de befinder sig.

edX har flere end 90 globale partnere, hvoraf, edX med stolthed kan nævne, flere er globale ledende universiteter, nonprofit organisationer, institutioner og medlemmer. EdX universitetet har medlemmer som topper QS World University Rankings®. Toplisten af universiteter kan ses her: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2018

Eleverne kommer fra alle lande i verdenen. Folk med interesse i datalogi, sprog, ingeniørarbejde, psykologi, skrivning, elektronik, biologi og marketing – de vil alle finde et online kursus hos edX.

edX er anderledes end de andre

edX blev stiftet af, og fortsætter med at blive styret af, gymnasier og universiteter. De er den eneste ledende MOOC udbyder som både er nonprofit og open source.

Link til edX: edx.org

 

Canvas Network – Empowering lærere og lærere overalt

Online kursus - Canvas Network Free online courses MOOCs - canvas.net
Canvas Network har følgende mission: at fremme åbenhed og innovation i uddannelsen.

For Canvas Network betyder ‘åbenhed’:

– Gratis adgang og brug af data. Gratis adgang for elever i hele verdenen og med vedvarende adgang til online kursets indhold – selv efter afslutningen af online kurset.
– Gratis indhold. Gratis licenser og deling af indholdet på online kurset i mellem alle – også lærerne.
– Neutral platform. Det er dit online kursus. Dine mål. Din måde at gøre det på. Canvas Network stiller blot denne platform til rådighed for gratis innovation og eksperimentering.

Link til Canvas Network: canvas.net

 

Online kursus – hvilke større kursusudbydere findes der i Danmark?

Blandt nogle af de større kursusudbydere af online kurser i Danmark findes f.eks. Københavns Universitet, Teknologisk Institut og IBA.

Københavns Universitet tilbyder også online kurser

På nogle af disse online kurser findes bl.a. forskere fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet som deler ud af deres viden. Her kan interesserede fra hele verden følge med, og tusindvis har bl.a. lært om global sundhed og diabetesforskning fra fakultetets kursusforløb.

Københavns Universitets Massive Open Online Courses udbydes via Coursera, der er den førende platform for MOOCs. Massive Open Online Courses (MOOCs) er online kurser, der er målrettet et stort antal brugere fra hele verden. Kurserne giver ikke ECTS-point, og deltagelse er gratis. Udover online undervisningsmateriale indeholder kurserne også et forum for debat og erfaringsudveksling mellem brugerne.

Online kursus - University of Copenhagen - Mooc-engagement-2013-2018 - Onlinekursus.dk

Kilde: Københavns Universitet

 

Teknologisk Institut

Online kurser finder du også mange af hos Teknologisk Institut. De tilbyder over 7.000 online kurser inden for mange forskellige områder. Med online kurser gør de det lettere for dig og dine kolleger at deltage på online kurser, lige præcis når det passer jer. I får nemlig adgang til kurserne 24 timer i døgnet. Bemærk, at udbuddet fra Teknologisk Institut indeholder forskellige typer af online kurser – og der kan derfor være forskel på, hvor længe du har adgang til online kurset.

 

IBA

Hos IBA er der er gode muligheder for at vælge forskellige former for fleksibel tilrettelæggelse, så det bliver nemmere at passe uddannelse ind i en travl hverdag. Vælger du en online uddannelse, har du den totale frihed og fleksibilitet. Undervisningen foregår som en kombination af ”live” lektioner på nettet og undervisning via vores digitale læringsplatform.

Bachelor eller master som online uddannelse

Få internationale kompetencer og kom forrest i køen til de eftertragtede stillinger ved at tage en master eller bachelor som deltid via IBA. Bacheloruddannelse og masteruddannelser udbydes i et samarbejde mellem Leeds Beckett University og IBA International Business Academy. Både BA og mastergraderne er internationalt anerkendte uddannelser, som du kan tage på deltid ved siden af jobbet.

IBA tilbyder også akademifag online via SmartLearning.

 

Online kursus – find det næste her på Onlinekursus.dk

Online kursus om bordvaner, online kursus om effektivitet, online kursus om Microsoft Excel – ja, online kurserne her på Onlinekursus.dk spænder meget bredt. Med knap 250 hoved- og underkategorier på Onlinekursus.dk, så har de besøgende rigtig mange valgmuligheder for at finde et nyt online kursus, som kan være berigende og uddannende.

I kategorien “Gratis” finder du gratis online kurser.

Onlinekursus -Vil du skrive Yale på dit CV? - Tag et gratis kursus på nettet - Onlinekursus.dk

Onlinekursus -Vil du skrive Yale på dit CV? - Tag et gratis kursus på nettet - Onlinekursus.dk

Universiteter fra hele verden satser stort på omfattende kurser på nettet, som du kan tage helt gratis.

Om du er studerende, jobsøgende eller bare har lyst til efter- eller videreuddannelse, så står døren til over 100 forskellige universiteter og uddannelsessteder åben.

Mange universiteter investerer nemlig tungt i at lægge omfattende kurser på nettet, som alle kan tage nemt og gratis – de såkaldte MOOCs (Massive Open Online Courses).

Det er kun, hvis du vil have et diplom på, at du har fuldendt kurset, at pungen skal findes frem. Det koster nemlig omkring 20 dollars, hvilket svarer til cirka 130 kr.

Fænomenet er særligt udbredt i USA, men også Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), og Copenhagen Business School (CBS), tilbyder nu kurser på den mest etablerede platform Coursera.org. Siden har over 14 mio. brugere og flere end 1.200 kurser blandt andet fra prestigefyldte universiteter som Brown University og Yale University.

Her kan du få undervisning om næsten hvad som helst inden for den akademiske verden – lige fra romersk arkitektur til strategisk forretningsanalyse.

Der er også kurser, der er mere praktisk orienterede, fx hvordan du programmerer i Java eller bestyrer et hotel.

Københavns Universitet har også foretaget en storstilet satsning på onlinekurserne.

»En stor del af vores deltagere er folk fra arbejdsmarkedet, der vil efter- eller videreuddanne sig. Det er typisk i forbindelse med ønsket om et jobskifte, eller at man får nye udfordringer, hvor man hurtigt vil have viden inden for et nyt felt,« siger Flemming Konradsen, professor i International Miljøsundhed og ansvarlig for Københavns Universitets MOOCs.

Han peger på, at det er en god forretning for virksomhederne, fordi kurserne både er billigere og mere fleksible end normale kurser eller seminarer. Kurserne fra Københavns Universitet kræver omkring tre til fem timer om ugen.

Der er også muligheder for at udvide sit netværk på Coursera.org, fordi deltagerne har mulighed for at diskutere kurserne…

Læs hele artiklen om “Vil du skrive Yale på dit CV? Tag et gratis kursus på nettet” her: https://finans.dk/live/erhverv/ECE7993219/vil-du-skrive-yale-paa-dit-cv-tag-et-gratis-kursus-paa-nettet/

Hvordan finder jeg et onlinekursus?

  • Coursera.org er den største platform med over 1.200 onlinekurser.
  • Der findes også Edx.org, hvor blandt andet Harvard, Berkeley og MIT lægger MOOCs op. Der er dog ikke lige så stort et udvalg.
  • Du kan frit søge på hjemmesiderne og læse mere om, hvad onlinekurserne indebærer.
  • For at kunne tilmelde dig et onlinekursus, skal du først oprette dig som bruger.
Onlinekursus.dk - Anja har taget sin mastergrad online - IBA Erhvervsakademi Kolding - Onlinekursus

Onlinekursus.dk - Anja har taget sin mastergrad online - IBA Erhvervsakademi Kolding - Onlinekursus

Anja Muus har færdiggjort en ”Master of Science in International Business” online, mens hun har passet sit fuldtidsjob samtidig. Med sin nye uddannelse – fik hun også et helt nyt job.

Den 46-årige Anja Muus er uddannet civiløkonom og har en bachelor i international marketing.

Alligevel begyndte hun for to et halvt år siden at drømme om at tage en uddannelse mere. En akademisk uddannelse, som kunne styrke hende og højne niveaet, når hun stod og underviste på handelsgymnasiet i Aabenraa.

Anja Muus undersøgte tilbuddene hos flere universiteter. Men her skulle hun møde op til forelæsninger med jævne mellemrum. Og det var bare så hulens svært at få passet ind i sit eget arbejdsskema.

Det kan praktisk lade sig gøre at tage en onlineuddannelse

Så da hun hørte om muligheden for at tage en ”Master of science” online hos IBA, slog hun til.

– Online uddannelser er indrettet på, at ingen af os skal møde op fysisk. Så det var langt lettere rent praktisk at passe sammen med et fuldtidsjob som underviser, siger Anja Muus, som bor i Tønder.

De seneste to et halvt år har Anja læst, skrevet opgaver, deltaget på webinarer, fået feedback fra sine undervisere, skrevet sammen med sine medstuderende i hele verden og ikke mindst været til eksamen.

Alt sammen fra sin egen stue via computer og webcam.
 

Anjas nye viden og kompetencer har lokket hende over i et helt nyt job. For per 1. august er hun ansat som projektleder med fokus på forretningsudvikling hos Fleggaard Leasing i Padborg.

 

Eksempler på succes med onlineuddannelser fra hele verden

Det tekniske er foregået smertefrit for Anja, og hun har uden problemer fået it-løsningerne til at virke. Derudover ser hun endnu flere fordele ved at læse online:

– Ved at danne netværk med studerende fra hele verden har jeg fået interessante informationer om, hvordan virksomhederne agerer ude i verden. Ret hurtigt lærer man jo hinanden at kende i gruppen, så man får…

Læs hele artiklen om “Anja har taget sin mastergrad online” her: https://www.iba.dk/efteruddannelser/anja-har-taget-sin-mastergrad-online